مرکز نوآوری اجتماعی سلام

Salam Social Innovation Center

مثال ازنوآوری آزاد : نایت اسکوت
١٣٩٧/٠٣/١٩

عکس مثال ازنوآوری آزاد : نایت اسکوت

مثالی از فراخوان عمومی، پروژه‌ی نایت اسکوت است که در فصل ۱ شرح داده شد. به یاد آورید که این پروژه‌ی نوآوری رایگان به توسعه و توزیع دستگاه‌های پزشکی اختصاص داده شده بود که این دستگاه مورد استفاده ی بیماران دیابتی قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که فراخوانی برای جذب داوطلبان بیشتر، در متن شرح این پروژه اعلام شده بود و در صفحه‌ی وب نایت اسکوت پست‌گذاری شده بود:

پروژه‌ی نایت اسکوت توسط والدین کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ راه‌اندازی شده است و توسط حمایت داوطلبان، توسعه‌ی این پروزه ادامه یافته است. زمانی که برای اولین بار پروژه‌ی نایت اسکوت اجرا شد، برای نظارت از راه دور، داده‌های دکسوم[۱] مورد استفاده قرار گرفت. امروزه راه‌حل‌های نایت اسکوت برای دکسکام، دکسکام برای اندروید[۲]، دکسکام برای آی او اس[۳] و مدترونیک[۴] قابل استفاده می‌باشد. هدف این پروژه نظارت بر میزان گلوکز بیماران دارای دیابت نوع ۱ از راه دور، با استفاده از یک دستگاه است (پروژه‌ی نایت اسکوت[۵] ۲۰۱۶).

فولدیت[۶]، پروژه‌ی علمی برای شهروندان:

به عنوان نمونه‌ای از فراخوانی برای مشارکت در بخش خانگی برای یک پروژه‌ی علمی شهروندی، فولدیت را در نظر بگیرید. پروژه‌ی فولدیت توسط پشتیبانی دانشمندان دانشگاه‌ واشنگتن[۷] برای بررسی ماهیت پروتئین فولدینگ[۸] توسعه یافته است. با توجه به نیاز به راه‌حل‌های خاص برای بررسی پروتئین فولدینگ، به عنوان داده‌های ورودی پژوهش، دانشمندان از مردم درخواست کمک کردند. به دلیل اینکه مردم در بخش خانگی از راه‌حل‌های پروتئین فولدینگ استفاده‌ی شخصی ندارند، دانشمندان تلاش کردند با ارائه‌ی انواع دیگری از پاداش‌های شخصی شرکت‌کنندگان را جذب کنند.

آنها در پروژه‌ی خود بازی‌های لذت‌بخشی را به عنوان پاداش طراحی کردند و در حقیقت از طرح بازی‌سازی استفاده کردند (زیکرمن[۹] و کانینگهام[۱۰] ۲۰۱۱).

برای جذب بیشترین افراد ممکن برای بازی، و تشویق برای مشارکت طولانی مدت، ما یک بازی طراحی کردیم. بنابراین انگیزه‌ها و پاداش‌ها گوناگون هستند و شامل پاداش‌های کوتاه مدت (امتیاز بازی)، پاداش‌های بلند مدت (رتبه وضعیت بازیکن)، تحسین اجتماعی (سخنان مردم)، توانایی انجام کار بطور فردی یا گروهی و رابطه‌ی بین بازی و دستاوردهای علمی هستند (کوپر[۱۱]، خطیب[۱۲]، ترویل[۱۳]، باربرو[۱۴]، لی[۱۵]، بینن[۱۶]، لیورفی[۱۷]، بیکر[۱۸]، پاپوویک[۱۹] و بازیکنان فولدیت[۲۰] ۲۰۱۰، ۷۶۰).

بازی فولدیت دشوار است، و پیش از آغاز به جلسات آموزشی آنلاین نیاز دارد. با این وجود، دانشمندان در جذب بسیاری از افراد برای کمک موفق بودند، و ۴۶۰۰۰ داوطلب در طی زمان اختیاری و بدون دریافت دستمزد در سال ۲۰۱۱ فولدیت را بازی کردند. کاری که این داوطلبان انجام دادند برای حامیان پروژه بسیار ارزشمند بود و راه‌حل‌های خاصی برای چینش پروتئین فولدینگ فراهم ساخت و همچنین دیدگاه‌های روش شناختی مختلفی فراهم ساخت که بعدا برای پیشرفت الگوریتم‌های کامپیوتری فولدینگ مورد استفاده قرار گرفتند.

دانشمندان توسعه‌دهنده‌ی فولدیت یک نظرسنجی کوچک و غیر رسمی انجام دادند و از شرکت‌کنندگان درخواست کردند که دلیل خود برای شرکت در فولدیت را بیان کنند (کوپر[۲۱] و همکارانش ۲۰۱۰). ۴۸ نفر از بازیکنان ۳ دلیل برای مشارکت خود بیان کردند. همانطور که انتظار می‌رود، هیچ انگیزه‌ای برای فروش و استفاده‌ی شخصی وجود نداشت. حدود ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان گزارش دادند که سرگرم بودن برای آنها حائز اهمیت بوده است ("زیرا آن سرگرم‌کننده و مفرح است")؛ برای ۲۰ درصد از افراد پیروزی مهم بوده است ("برای اینکه امتیاز بیشتری نسبت به بازیکن بعدی بدست آورم")؛ ۱۰ درصد از افراد اهمیت منافع اجتماعی را ذکر کردند ("برای کمک و همدلی")؛ و ۴۰ درصد گزارش دادند که انگیزه‌ی آنها حمایت از اهداف پروژه بوده است (برای مثال: "می‌خواهم کمک کنم که رمز پروتئین فولدینگ را بخاطر علم پیدا کنم" (کوپر و همکارانش[۲۲] ۲۰۱۲، ۱۲). این انگیزه‌ها با پاداش‌های شخصی (از طرف خود) احتمالا مشابه انگیزه‌ها در انواع دیگر کمک‌های خیریه هستند: افراد تا حدی به دلیل "کمک به دیگران" و تا حدی برای منفعت شخصی کمک می کنند (وب[۲۳]، گرین[۲۴] و براشیر[۲۵] ۲۰۰۰).

برگرفته از کتاب نوآوری رایگان ترجمه دکتر علی اصغر سعدآبادی انتشارات دانشگاه امام صادق علیه اسلام



[۱] Dexcom G۴ CGM data

[۲] Android

[۳] Dexcom Share with iOS

[۴] Medtronic

[۵] Nightscout project

[۶] Foldit

[۷] University of Washington

[۸] :Protein-foldingیک فرایند فیزیکی که توسط آن زنجیره ی پروتئین ساختار سه بعدی خود را بدست می آورد.

 

[۹] Zicherman

[۱۰] Cunningham

[۱۱] Cooper

[۱۲] Khatib

[۱۳] Treuille

[۱۴] Barbero

[۱۵] Lee

[۱۶] Beenen

[۱۷] Leaver-Fay

[۱۸] Baker

[۱۹] Popovic

[۲۰] Foldit players

[۲۱] Cooper et al.

[۲۲] Cooper et al.

[۲۳] Webb

[۲۴] Green

[۲۵] Brashear


استفاده از مطالب فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز نوآوری اجتماعی سلام می‌باشد.

Copyright © 2014 - 2017